dinsdag 23 augustus 2011

Ling Ling knuffel en sleutelhanger

Ik wilde heel graag een keer een knuffel maken. Nu zei mijn vriend: "Zou het niet leuk zijn om voor een kraamcadeautje zelf iets met naam te borduren?" Na lang na gedacht te hebben, heb ik deze twee ideeën samengevoegd. 

Voor de stof van de knuffel heb ik uiteindelijk voor fleece gekozen, omdat te koop is bij een stoffenwinkel bij ons om de hoek. 

De naam borduren ging niet vlekkeloos, omdat ik de dichtheid van letters te klein had ingesteld. Dan ontstaat er een bobbel waar de machine niet overheen kan. Het lettertype wat we gekozen hebben,  heet "chow fun". De machine plaats automatisch de naam in het midden van het raam. Dat doet de machine ook met de buik van Ling Ling. Dus als dit achter elkaar doet, gaat dat vlug en makkelijk.

Ik heb ondertussen wel geleerd dat je het klosje van de naaigaren goed met het dopje/de ring moet aandrukken, anders krijg je dat de draad om garenhouder gaat draaien en is de draadspanning niet goed. Wat je naaiwerk niet mooi maakt: Ondergaren zie je dan boven en de naald kan breken. 

Het vullen en draaien van de fleece stof ging makkelijk. Alleen het vastnaaien niet. Ik heb de persvoetdruk verlaagd. Snelheid tijdens het naaien verlaagd, zodat de machine het aan kon, maar ook stukken zelf het wiel gedraaid van de naaimachine. Omdat ik wilde dat de voeten, armen en oren goed vastzitten heb ik wel versteviging gebruikt en drie keer heen en weer gegaan. Misschien wel overdreven :s.  Bij het buikje heb ik eerst voeten vastgenaaid en daarna de armen, zodat ik er makkelijk bij kon.

Het vastnaaien van het nekje doe je met de hand. Dat ging wel netjes, maar toch staat een strikje of sjaaltje erover leuker.

Omdat ik de smaak te pakken heb van borduren, heb ik ook drie sleutelhangers gemaakt. Bij 1 sleutelhanger heeft Ling Ling wangen dat komt door verkeerde spanning bovengaren. Ik vind de groene versie met Joke het mooist. Deze hangers maken vond ik erg leuk en weinig werk na het borduren.

Nu is de biaisband die ik gemaakt had voor de rok echt op. Ik heb het gebruikt bij de sleutelhangers en bij het sjaaltje voor Ling Ling knuffel.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie! Je bericht komt zo vlug mogelijk op het blog!