zondag 1 juli 2012

Tuniek: Bizzkids 4114 zomer 2009


Bizzkids 4114

Hier geeft Anne een madeliefje aan jongen.
Voor het eerst heb ik iets gemaakt uit een tijdschrift. Het kostte mij al meer dan een uur voordat ik de patroon beschrijving snapte.

Het uitknippen van de stof was een ramp, omdat ik het patroon wou laten doorlopen op de stof. Later bedacht ik dat het makkelijker is om het onder midden stuk eerst uit te knippen, dan op stof te leggen zo dat patroon doorloopt, en daar dan alle zijstukken tegen aan te leggen. Voor het naaien zag ik gelukkig dat ik zijstukken op zijn kop had gelegd, dus weer opnieuw uitgeknipt. Wie mij weet te vertellen hoe je kan zien op patroonblad wat boven en onder is, maakt mij heel blij. Bij de bovenstukken bleek later dat het patroon op zijn kop ligt, maar dat heb ik zo gelaten. Want knippen was ik ondertussen zat.

Bij het naaien kwam ik ook een probleem tegen. Je moest het onder midden stuk namelijk afwerken met een rolzoom, maar dit lukte niet door de dikte in de hoeken, want daar zitten ruches ook. Hier heb ik biaisband gebruikt, die ik ook heb gebruikt voor voor bovenstuk. Ik las op Sancho dat schouderbandjes te kort zijn. Dus heb ik een strook van 90 cm aan elke kant gebruikt. In de midden naad van boven stuk, zit ook het midden van deze bias lint. Dit lint heb ik niet aan elkaar genaaid, zodat je die kunt strikken. Dit kan ik iedereen aanbevelen, omdat dit veel makkelijker aan en uit trekt. Nu zitten de schouderbandjes ook altijd goed.

Enkele aanpassingen heb ik voor de sier gemaakt.  Aan de achterkant bij het boven stuk geen zoom gemaakt, maar ook afgewerkt met bias. Voor wie wil weten hoeveel biais je dan in totaal nodig hebt, wel 3 meter voor maat 104. Ik heb zij-ruches in de naad weg gewerkt, alleen door een rekenfout van mij kwam ik 2 cm te kort, vandaar de dubbele ruches aan de zijkanten. Ik heb alle ruches gemaakt met een plicheervoet.

Al met al is dit een heel arbeids-intensief tuniek geworden, maar ik wou hem al zo lang maken. Ik vind het zo'n lief model! De korte broek die erbij hoort wil ik ook graag maken, maar eerst maar eens een e-book ofzo uitproberen. Zodat ik de patroonbeschrijving beter begrijp.

Ik ga nu maar vlug eens verder met rapport cijfers en toetsen nakijken, nog 1 lesweek lesgeven en dan een dagje vergaderen. Dan begint mijn zomervakantie. Ik hoop dat ik dan lekker veel kan naaien. Bij kleurenmix heb ik al wat stoffen en patronen besteld. Want ik moet af van rimpelrokjes, heb wel een ballonrok patroon daarom besteld :s . Maar ook 2 broek patronen, want tuniekjes, worden leuker met een broek.

Sorry als ik niet reageer op jouw mooie, leuke creaties. Ik bekijk ze met veel plezier, maar het ontbreekt me nu aan energie en tijd.




9 opmerkingen:

  1. Wat leuk geworden, prachtige kleurtjes bij elkaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bewerkelijk modelletje, maar het staat je dochter schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is wel heel erg leuk geworden! Staat je dochtertje erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar het was wel de moeite waard. Leuk tuniekje is het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig tuniekje, kun je wel zien dat je daar veel werk aan gehad hebt. Erg leuke kleuren ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ... wunder...wunder schön ...ein Traum auch die Stoffe ♥

    glg Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nav je reactie op mijn blog, ben ik ook eens een kijkje gaan nemen op jou blog. Leuke kleding heb je allemaal gemaakt voor je dochter.

    Groetjes Anitha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wie schön...da meld ich mich gleich an:-)
    Liebe Grüße
    Dagmar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liebe Deborah.

    Ich bin gerade über den Blog von Emily Fay auf Deine Seite gestoßen. Hier findet man ja ganz wunderbare Sachen.

    Mach einfach weiter so. Das gefällt mir und sicherlich werde ich zukünftig öfter hier vorbeischauen.

    Liebe Grüße, Anne (groß ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Je bericht komt zo vlug mogelijk op het blog!