maandag 15 december 2014

Maxicosi deken volledig afritsbaar



Mijn eerste project met een rits en wat ben ik er blij mee. Het rits voetje was een uitkomst. 

Het leek mij wel handig om een warme deken voor Maxicosi te maken waar voetjes goed in beschermd zitten. Hij moest ook groot zijn zodat hij lang mee gaat. Dus maten zijn groter dan gebruikelijk. Maar ook moet hij in warme ruimtes makkelijk te verwijderen zijn zonder dat de baby wakker wordt. Mijn inspiratie vond ik op Etsy en bij http://peepsmuis.blogspot.be/p/patronen.html. De gaten heb ik van peepsmuis gebruikt en de lintjes bij de rits en maten van Etsy en Emma en Mona.

Omdat ik nogal wat heb aan gepast heb ik een handleiding gemaakt.


Dit is de achterkant. Ik heb de achterkant gemaakt van twee keer fleece en een effe katoen. De maten van de lappen stof zijn 45 cm bij 92,5 cm.


Dit is de voorkant. Ik heb de voorkant gemaakt van twee keer fleece en een bedrukte katoen. De maten van de lappen zijn 45 cm bij 70 cm.
Met een deksel van speelgoed pannetje heb ik de hoeken rond gemaakt. 
Naast stof heb je 5 knopen nodig, 100 cm lint en minimaal 150 cm deelbare rits. Ik had een deelbare rits 200 cm. 


De lintjes hebben volgens peepsmuis de lengte berekend: lengte in cm = diameter knoop in cm * 2 + 4 cm dit mag ietsje langer hier omdat ik later lus doorstik zodat hij niet rits komt. In de foto hieronder zie je goed dat lintjes onder de rits liggen. Ze zitten er ook aan de andere kant. Beide kanten 20 cm en 25 cm vanaf de bovenkant.

15 cm van de bovenkant deken goede kanten op elkaar heb ik de rits zonder runner vast gemaakt met clipjes. Links zit dan het begin van de rits. 




Nu de rits vast naaien met ritsvoetje. Ik heb dit iets dichter tegen de buitenkant gedaan van de stof omdat het later nog dicht tegen de rits word vast gezet. 15 cm voor het eind rits van de stof af laten lopen als je een te lange rits hebt en vast naaien. Het beste resultaat kreeg ik door 15 cm voor het eind te stoppen met naaien en af te hechten. Dan een hoek van 90 graden te maken en die vast te naaien. Zoals bovenstaande foto.


Rits even om geslagen en vast gemaakt aan andere deel om plaats te bepalen voor achterkant deken. Dit zou op 37,5 cm moeten zijn vanaf bovenkant. Weer goede kanten op elkaar. Nu begin je rechts met de rits.


Hier zie je hoe rits op de achterkant word vast gemaakt. Goede kant van de effen stof ligt op de tafel. Bij naaien is handig als je runner  eerst wegschuift van het begin af. Dan stuk naaien en afhechten.  Stof even weg halen van naaimachine. Runner naar begin brengen en weer verder naaien waar je was geëindigd


Genieten dat beide delen op elkaar passen. 


Lintjes op achterkant vast maken op de goede kant van de effe stof. Hier is de lengte van de lintjes peepsmuis goed. Lintjes zitten op 6 cm, 11 cm en 16 cm vanaf de zijkant vast.


Fleece lagen goede kant op verkeerde kant dicht op uiteinde van de stoffen vaststikken. Vervolgens goede kanten van fleece en katoen op elkaar stikken. Denk aan keergat van 13 cm  en dat je met rits voetje dicht op de rits stikt op de katoenkant, want dan kan voetje de rits goed volgen en zie je oude stiklijnen waar je voorbij wilt stikken. In de bocht heb ik weleens afgehecht en opnieuw begonnen. Die kan je zo gewoon doen, komt straks toch aan de binnenkant.


Keren van de achterkant en testen of het nog op de voorkant past. 



De achterkant doorstikken dicht op uiteinde. Ik heb eerst gestreken. Bij rits goed op gelet of lagen goed lagen. Met het doorstikken ook keergat gedicht. 



Ik heb knoopsgaten gemaakt volgens peepsmuis pdf. Alleen lengte 60 cm is 62,5 cm geworden door aangepastte maten. Gaten bovenin mogen nog wel ietsje ruimer dan 4 cm. Ik kreeg riempjes er net doorheen.  Vervolgens verstevigd met avalon versteviging. Deze is water oplosbaar. Ik heb de vast gezet met basting. Dat is een rijgsteek erom heen. Zoals je hierboven ziet. Daarna knoopsgaten gemaakt op fleece. Knoopsgaten aan de aan de andere kant uit geknipt met hele kleine precieze schaar. ( borduur schaar prym).


Achterkant getest op Maxicosi.


Knopen eraan genaaid voor een mutsje.


Zelfs stoelverkleiner past in slaapzakje.


Voorkant lagen fleece op elkaar stikken goede kant op verkeerde kant.


De voorkant katoen en fleece goede kanten op elkaar stikken en een keergat open laten en keren.  Als je op bovenstaande foto kijkt steken lussen naar buiten en zitten in de weg bij de rits. 


Weer doorstikken, hierbij heb ik lintjes naar binnen door gestikt zodat ze niet in rits komen. Knopen erop zetten 5 cm voor het eind en genieten van een heerlijke deken die je zelf hebt gemaakt.. 







2 opmerkingen:

  1. Knap hoor! Het ziet er ook echt goed uit. Sterkte met de laatste loodjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fijn, dank u nu weet ik hoe het maken voor mijn eerste kleinkind

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Je bericht komt zo vlug mogelijk op het blog!